Tuesday 24 September 2013

Perkahwinan adalah separuh urusan agama


Allah SWT telah menjelaskan dalam al-Quran kepada hamba-Nya mengenai hakikat perkahwinan dalam kehidupan manusia. Firman Allah SWT yang bermaksud: Daripada tanda-tanda kebesaran-Nya, Dia telah menciptakan bagi kamu isteri-isteri untuk kamu hidup bersama mereka dan Dia telah jadikan antara kamu (daripada perkahwinan itu) rasa cinta dan kasih sayang.

Melalui ikatan suci ini maka lahirlah perasaan cinta serta kasih sayang antara suami isteri seterusnya melahirkan suasana harmoni dan bahagia. Sesungguhnya ikatan pernikahan ini adalah fitrah dalam kehidupan manusia yang ingin dikasihi, disayangi dan dicintai. 

Segera urus perkahwinan jika mampu 


Usia muda adalah tahap tertinggi bagi seseorang manusia itu untuk hidup secara berpasangan. Malah Rasulullah SAW sendiri telah menyatakan perkara ini dan memberi peringatan penting kepada pemuda supaya menyegerakan urusan perkahwinan bagi mereka yang berkemampuan. 

Sabda Nabi SAW: Wahai pemuda, sesiapa di kalangan kamu yang mempunyai kemampuan maka hendaklah dia berkahwin. Sesungguhnya dengan berkahwin itu lebih menjaga pandangan dan juga mampu mengawal kemaluan (daripada dosa zina). Sesiapa yang belum mampu maka hendaklah dia berpuasa kerana sesungguhnya puasa itu penahan (baginya). (Hadis muttafaqun alaih) 

Hikmah di sebalik syariat perkahwinan adalah bagi menjaga diri daripada dosa pandangan kepada perkara yang diharamkan oleh Allah SWT dan menjauhkan mereka daripada zina. Bagi pemuda yang sudah mampu berkahwin maka diwajibkan bagi mereka untuk berkahwin. 

Kemampuan di sini meliputi kemampuan dari aspek keinginan berkahwin dan kestabilan kewangan. Pemuda yang tidak mampu berkahwin disebabkan masalah tertentu maka Islam menggalakkan mereka berpuasa kerana puasa mampu mengawal nafsu daripada melakukan kemaksiatan termasuklah dosa zina. 
Sesungguhnya perkahwinan adalah separuh daripada urusan agama bagi seseorang Muslim. Diriwayatkan oleh Anas bin Malik, Rasulullah SAW bersabda: Apabila seseorang hamba itu telah berkahwin maka dia telah melengkapkan separuh daripada urusan agamanya dan hendaklah dia bertakwa kepada Allah SWT pada separuh yang lainnya. (Riwayat Imam al-Baihaqi dalam Syuab al-Iman dan dinilai Hasan oleh al-Albani) 

Apabila seseorang manusia yang berkemampuan itu mendirikan rumah tangga, maka dia telah melengkapkan seperdua daripada keperluan agamanya. Malah dengan berkahwin juga mampu mengelakkan fitnah dunia terutama bagi pemuda. 

Nabi SAW bersabda: Berkahwinlah kamu dengan wanita-wanita yang penyayang dan mampu melahirkan ramai anak kerana sesungguhnya aku berbangga dengan umatku yang ramai. (Riwayat Imam Abu Daud) 




Kelebihan berkahwin 

Antara kelebihan bagi mereka yang berkahwin dan mempunyai zuriat ialah pengiktirafan serta kebanggaan Nabi SAW pada hari akhirat dengan ramainya umatnya yang beriman kepada Allah SWT. 

Oleh itu, seseorang itu tidak akan termasuk dalam golongan ini jika mereka tidak berkahwin dan tidak berusaha mendapatkan zuriat. 

Pemuda masa kini berada dalam suatu situasi mencabar iman dan keutuhan hati. Mereka berada dalam suasana yang mampu mengheret setiap jiwa yang lemah untuk hanyut dan lemas dalam arus dosa termasuklah dosa zina. 

Amat membimbangkan apabila kita dapati keterlanjuran dosa zina yang berlaku kini bukan saja dalam kalangan pemuda malah yang dewasa serta remaja sekolah. Ia turut mengancam kanak-kanak yang dijadikan mangsa. 

Bagi membendung masalah meruncing ini, kerajaan, masyarakat, ibu bapa perlu menyediakan pendidikan agama serta moral yang sempurna bagi remaja dan kanak-kanak disamping menyekat sebarang bentuk aktiviti mampu merosakkan akidah, akhlak dan iman. 

Langkah terbaik untuk mengelak diri daripada anasir yang boleh membawa kepada kemaksiatan ialah dengan mempercepatkan urusan perkahwinan. Mungkin sebahagian daripada kita menyangka kedudukan kewangan yang tidak stabil menyebabkan hidup merana selepas berkahwin. 

Pandangan ini berbeza dengan firman Allah dan juga sabda Rasul-Nya. Firman Allah SWT yang bermaksud: Kahwinkanlah mereka yang bujang dalam kalangan kamu dan juga orang soleh dari kalangan hamba-hambamu iaitu lelaki mahupun perempuan. Jika mereka orang yang miskin maka Allah akan kayakan mereka dengan kemuliaan-Nya dan Allah itu Maha Luas (rahmat) dan pengetahuan-Nya. (Surah al-Nur, ayat 32) 

Berkaitan hal ini Nabi SAW bersabda: Nikahilah wanita sesungguhnya mereka akan datangkan untuk kamu (dengan perkahwinan itu) harta. (Riwayat al-Hakim dalam al-Mustadrak) 

Jelaslah terdapat keberkatan daripada ikatan murni sebuah pernikahan yang halal. Selain daripada menyelamatkan seseorang manusia daripada dosa zina ia juga mampu menambah keberkatan dan rezeki dalam kehidupan mereka dengan syarat beriman kepada Allah serta beramal soleh. 

Kawal jiwa terjerumus maksiat 

Maka digalakkan pemuda berkahwin pada seawal usia muda untuk mengawal jiwa daripada terjerumus ke lembah dosa. Pada masa sama, menjadi sesuatu yang tidak wajar apabila perkara ini diberatkan oleh ahli keluarga terutama dalam meletakkan hantaran dan belanja perkahwinan. 

Islam mewajibkan umatnya berakhlak dengan sifat terpuji dan menggalakkan mereka memilih pasangan hidup yang teguh iman. Apabila seorang pemuda ingin memilih pasangan hidupnya maka pilihlah wanita yang kuat agama dan mempunyai maruah diri. 

Perkara ini dijelaskan Rasulullah SAW dalam sabda Baginda: Dinikahi wanita itu atas empat perkara: kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Tetaplah dengan memilih (wanita) yang mempunyai agama maka itu sudah cukup. (Hadis Muttafaq Alaih) 

Sesungguhnya memilih pasangan yang tinggi nilai agama adalah pemilihan yang tepat dan Insya-Allah terdapat keberkatan daripada Allah SWT dalam kehidupan mereka. Malah wanita solehah adalah sebaik-baik hiasan Allah SWT. 

Nabi SAW bersabda: Sesungguhnya dunia ini adalah hiasan yang menyenangkan dan sebaik-baik hiasan dunia ialah wanita yang solehah. (Riwayat Muslim)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...