Sunday 21 July 2013

isteri solehah


Is  



  i    isteri yg sentiasa mencintai & menghormati keluarga suaminga spt mana dia menghormati dan menyayangi keluarganya sendiri.
    Isteri yg sentiasa menjaga aurat drpd pndgn yg bukan mahramnya dan pandangan matanya sendiri. Tidak membenarkan lelaki bukan mahram memasuki rumahnya ketika ketiadaan suami.
    Isteri sedia menjadikan suami sbg ketua dlm rumah tangga mereka. Ini kerana sifat semula jadi itu Allah anugerahkan kpd lelaki.
    Isteri sedia memberi kesetiaan, ketaatan dan kepatuhan kpd suaminya selagi suruhan suami tidak bertentangan perintah agama.
    Isteri sedia memberikan layanan dan kasih syg yg sepenuhnya sehingga membuatkan suami berasakan rumah tangganya adalah tempat utk mendapatkan ketenangan dan kebahagiaan dari sebarang masalah kerja.
    Isteri yg sentiasa menjaga rahsia dan maruah suaminya. Begitu juga dengan maruahnya sendiri semasa ketiadaan suami. Isteri perlu memohon keizinan suaminya bagi keluar dari rumah ataupun mengerjakan puasa sunat.
    Isteri perlu bijak menguruskan harta suami dalam berbelanja dgn kadar sederhana dan tidak membazir. Cara ini dapat menyelamatkan suami drpd mslh kewangan.
    Isteri yg sedia menerima pemberian suami dgn penuh keikhlasan dan kerelaan. Isteri tidak meminta sesuatu yang suami tidak mampu tunaikannya.
    Isteri yg sentiasa bersyukur dan tenang sama ada menerima nikmat atau dugaan drpd Allah. Sedia melaksanakan tugas dan tanggungjawab sbg seorg isteri dan ibu serta perintah Allah dgn tabah dan sabar.
    Berdiam diri sambil mendengar sewaktu suami bercakap.
    Isteri yg sedia melayani dan memenuhi kehendak batin suami sewaktu diperlukan.
    Isteri yg sentiasa menghias diri apabila berhadapan suami dan sebaliknya pula apabila ketiadaan suami.
    Isteri yg sentiasa mendahulukan keperluan suami daripada keperluannya sendiri.
    Isteri yg sentiasa bersikap malu kpd suaminya, bersopan santun dalam perkataan dan juga perbuatannya.
    Isteri yg menemani suaminya ke muka pintu sewaktu suami hendak keluar dan menyambutnya dgn senyuman sewaktu suami pulang

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...