Thursday 31 January 2013


Al-Junaid roh.a. telah berkata : Aku telah mendengar As-Sariyy roh.a. (ya'niiSariyy As-Saqtiyy roh.a.) berkata (mafhuumnya) : "Sesiapa yang mahu SELAMATDIIN / AGAMANYA dan LEGA-SENANG-ISTIRIHAT HATI SANUBARINYA danLEGA-SENANG-ISTIRIHAT BADANNYA dan SEDIKIT KESUSAHAN-KESEDIHAN , maka hendaklahdia ber'uzlah daripada manusia ramai (mengasingkan diri drp manusia ramai)lantaran zaman ini adalah ZAMAN `UZLAH dan ZAMAN WAHDAH (ZAMAN KEADAANBERSENDIRIAN)".
Begitulah terjemahan kasar drp Sifah As-Sofwah, susunan Al-Imaam Al- `AalimJamaaluddiin Abil Faroj Ibnu Al-Jauziyy roh.a., mujallad 2, halaman 375.

Semua kita mahu akan ke-empat2 perkara diatas iaitu selamatnya diin,istirihatnya hati, istirihatnya badan dan sikitnya kesusahan-kesedihan (atasperkara2 duniawi). Dan jalan untuk mendapatkannya telah pun diberitahu olehorang2 yang penuh berpengalaman dalam bidang keruhanian (experts dalam jurusankeruhanian, antaranya termasuklah Sariyy roh.a. di atas). Iaitu hendaklah kitaBER'UZLAH MENGASINGKAN DIRI DARIPADA MANUSIA RAMAI
Kalau kita sendiri yg mengabaikan akan nasihat2 dan anjuran2 para pakartersebut, maka kita sendirilah yg menerima padahnya... jangan nak menyalahkanorang lain pulak.
Perumpamaannya begini : Jika jasad kita sakit, kita akan pergi berjumpadoktor. Doktor adalah pakar dalam bidang penyakit kita (expert dalam bidangpenyakit jasad). Macam2 nasihat dan anjuran akan kita perolehi daripada doktorpakar itu.. misalnya doktor itu menasihatkan kita supaya mengasingkan diridaripada tinggal dirumah (yaknii dia mahukan kita masuk atau tinggal di wad buatbeberapa lama.). Tapi kita terus mendegilkan diri tak mahu masuk wad (tak mahumengasingkan diri drp rumah sendiri). Kalau itulah sikap kita...maka kitasendirilah yg akan menerima padahnya kerana menyalahi anjuran pakar penyakitjasad itu. Jadi tidak hairanlah kalau penyakit jasad kita itu terus semakinparah dan parah...!!!
Sehubungan dengan itu, maka kita (termasuklah saya sendiri ni) sebenarnyadegil untuk ber'uzlah drp manusia (degil untuk mengurangkan pergaulan dgnmanusia).. degil dgn anjuran dan nasihat pakar2 keruhanian !
JADI, TAK HAIRANLAH MENGAPA DIIN KITA (TARAF AMALAN AGAMA YG ADA PADA DIRIKITA INI MISALNYA) TERUS ROSAK DAN BERTAMBAH PARAH..!!
TAK HAIRANLAH KALAU HATI KITA SENTIASA TIDAK-LEGA DAN TIDAK ISTIRIHAT , MALAHBERTAMBAH KUSUT DAN SERABUT...!!
TAK HAIRANLAH KALAU BADAN KITA TIDAK-ISTIRIHAT (TIDAK LEGA), MALAH TERUSKELETIHAN DAN MONYOK.!!
TAK HAIRANLAH KALAU KESUSAHAN (KESEDIHAN KERANA MEMIKIRKAN PERKARA2 DUNIAWI)TIDAK BERKURANG., MALAH TERUS BERTAMBAH..!!
Rupa2nya kerana kita terus mengabaikan nasihat2 para pakar !!
Wallohu A'lam. Semoga kita sama2 mengambil i'tibaar. Wassalaamu'alaikum wrb.,
Masuka :
[1] MAHIR : yg mahir, yg pandai; skilled, experienced,expert, kj: MAHARAH.
[2] MAHAAROH : kemahiran, skill, skillfulness, expertness.
[3] MAHROJAAN, MIHROJAAN : festival, IHTIFAAL `AZIIM.
[4] MAHROJAAN BARIITOONIYAA : festival of Britain.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...