Saturday 13 April 2013

Adab tidur dan bangun mengikut sunah nabi

kita sebagai manusia dan hamba Allah mudah lupa untuk menikmati nikmat Allah terutamanya nikmat tidur, adab tidur dan bangun kita jarang praktiskan apatah lagi nak ikut sunah nabi.

Jom kita lihat 10 adab tidur dan bangun mengikut sunah nabi.

 Adab tidur dan bangun mengikut sunah nabi-1) Muhasabah diri beberapa saat sebelum tidur. Renungkan sejenak  segala amalan yang dilakukan pada siang hari. Ucapkan Alhamdulillah jika berjaya menjadi insan soleh sepanjang hari, beristighfar dan bertaubatlah sekiranya ada berbuat salah kepada Allah.

Adab tidur dan bangun mengikut sunah nabi-2) Tidur awal supaya mudah untuk bangun lebih awal dan berqiamullail.

Adab tidur dan bangun mengikut sunah nabi-3) Disunatkan berwuduk sebelum tidur dan tidur di atas tulang rusuk sebelah kanan.

Adab tidur dan bangun mengikut sunah nabi-4) Disunatkan mengibas tempat tidur sebelum tidur.

Adab tidur dan bangun mengikut sunah nabi-5) Makruh tidur meniarap.

Adab tidur dan bangun mengikut sunah nabi-6) Menutup pintu, tingkap dan memadamkan lampu sebelum tidur.

Adab tidur dan bangun mengikut sunah nabi-7) Membaca ayat kursi, dua ayat teakhir daripada surah al-Baqarah, dan tiga Qul.

Adab tidur dan bangun mengikut sunah nabi-8) Membaca doa dan zikir yang bermaksud "Ya Allah, perliharalah aku daripada azab-Mu pada hari Engkau membangkitkan kembali segenap hamba-hambaMu." (Riwayat Abu Daud).

Adab tidur dan bangun mengikut sunah nabi-9) Apabila berasa takut semasa hendak tidur, disunatkan berdoa seperti berikut " Aku berlindung dengan kalimah Allah yang sempurna daripada murka-Nya, kejahatan hamba-hamba-Nya, daripada gangguan syaitan dan kehadiran mereka kepadaku." (Riwayat Abu Daud).

Adab tidur dan bangun mengikut sunah nabi-10) Membaca doa bangun daripada tidur.  Rasulullah bersabda yang bermaksud "Segala puju bagi Allah yang telah menghidupkan kami setelah kami dimatikan-Nya, dan kepada-Nya kami dikembalikan." (Riwayat al Bukhari).

InsyaAllah. Untuk kita amal dan sampaikan. 

Sumber: Gen-Q 19 (Adab tidur dan bangun mengikut sunah nabi).

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...