Sunday 28 April 2013

Murah Rezeki: Amalkan Solat Sunat Dhuha


Tips Murah Rezeki - Solat Sunat Dhuha
Tips Murah Rezeki – Solat Sunat Dhuha
Antara amalan-amalan sunat yang tidak pernah ditinggalkan oleh Rasululah SAW ialah Solat Sunat Dhuha. Ia adalah antara solat sunat tinggi rankingnya di dalam amalan-amalan sunat selain daripada Solat Witir dan sebagainya.
Solat Sunat Dhuha termasuk dalam amalan murah rezeki. Ini berdasarkan hadith nabi SAW:
Daripada Nu’aim bin Hammar, dia berkata: Saya pernah mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda Allah Azza Wa Jalla berfirman dengan maksud:
Wahai anak Adam, janganlah engkau sampai tertinggal untuk mengerjakan solat empat rakaat pada permulaan siang (waktu Dhuha), nescaya Aku akan memberi kecukupan kepadamu sampai akhir siang.
– Hadis riwayat Imam Abu Dawud dalam Sunannya, Kitab al-Sholaah, no: 1097.
Di dalam Hadith Qudsi ini Allah telah berjanji akan mencukupkan segala keperluan pengamalnya di sepanjang hari.
Seperti yang telah dijelaskan di dalam artikel ini, sedeqah adalah suatu amalan yang dapat mengundang rahmat Allah kepada hambaNya dan ia adalah amalan yang mendorong Allah memurahkan rezeki kita. Sayugia, kita harus bersedeqah bagi setiap ruas anggota tubuh badan kita sebagai tanda ketaatan kita kepada Allah SWT.
Ada hadith berkenaan hal ini:
Daripada Abu Dzarr radhiallahu’ anh, daripada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, baginda bersabda yang bermaksud:
Bagi tiap-tiap ruas dari anggota tubuh salah seorang di antara kalian harus dikeluarkan sedekahnya setiap pagi hari. Setiap tasbih (Subhaanallah) adalah sedekah, setiap tahmid (Alhamdulillah) adalah sedekah, setiap tahlil (Laa Ilaaha Illallah) adalah sedekah, setiap takbir (Allahu Akbar) adalah sedekah, menyuruh untuk berbuat baik juga sedekah, dan mencegah kemungkaran juga sedekah. Dan semua itu boleh diganti dengan dua rakaat solat Dhuha.
- Hadis riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatul Musaafiriin wa Qashruha, no: 720
Jadi kepada yang inginkan perhatian Allah kepadanya, yang inginkan rahmat Allah kepadanya, boleh lah amalkan Solat Sunat Dhuha ini. Ini adalah tips murah rezeki.
Orang yang mengamalkan Solat Sunat Dhuha ini secara istiqamah, inshaa Allah akan mendapati rezeki nya senang diperolehi. Rezekinya didapati akan datang dari punca dan ketika yang tidak disangka-sangka.
Jom kita amalkan amalan dan tips murah rezeki ini. Moga kita dapat ikhlaskan diri demi mencari keredhaan Allah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...