Saturday 13 April 2013

Cara didik anak agar pandai dan berakhlak

 Ibu bapa hendaklah menjadi pendidik kepada anak-anak. Sebelum ibu bapa membimbing anak-anaknya menjadi soleh, ibu bapa hendaklah terlebih dahulu menjadi soleh. Sekiranya tidak mahu anak-anak bercakap kasar, ibu bapa hendaklah terlebih dahulu bercakap dengan lembut supaya menjadi teladan.

Seterusnya, carilah guru yang berwibawa untuk mengajar anak-anak tentang adab dan akhlak. boleh juga cari untuk mereka institusi pendidikan yang bukan sahaja menitikberatkan akademik tetapi juga pendidikan akhlak.

Rasullullah s.a.w. ialah pendidik terbaik dalam menanam agama dalam jiwa para sahabat hatta kepada anak-anak kecil.

Terdapat banyak hadis yang menunjukkan bagaimana Rasulullah mendidik. Salah satunya kisah yang diceritakan Abdullah bin Abbas;

Pada suatu hari, aku duduk di belakang kenderaan Nabi. Baginda bersabda kepadaku: "Wahai anak! sesungguhnya aku mahu ajarkan kamu beberapa kalimah: Peliharalah Allah nescaya Allah akan memeliharamu. Peliharalah Allah, nescaya engkau akan dapati Dia di hadapanmu".

"Apabila kamu meminta, maka pintalah dari Allah. Apabila kamu meminta pertolongan, maka mintalah pertolongan dengan Allah".

"Ketahuilah bahawa kalau umat ini berkumpul untuk memberikan sesuatu manfaat kepadamu, mereka tidak akan mampu memberikan manfaat kecuali ketentuan Allah".

"Sekirnya mereka berkumpul untuk memudaratkan dirimu, mereka tidak akan mampu memudaratkanmu kecuali dengan ketentutuan Allah".
(Riwayat al-Tirmizi).

Wallahu a'lam.

Sumber: al-Ustaz 12 (Cara didik anak agar pandai dan berakhlak).

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...